UUDISED: 26.08.2019 Uus sõidukite tehnonõuete määrus kommentaaridega.
Sõidukite ülevaatus – tehnonõuetega seotud õigusaktid
Tehnoülevaataja tegevusjuhendid (Transpordiamet)
Kaugtulelaternate arv, lülitamine ja paigaldus
Tehnoülevaatuse direktiiv 2014/45/EL, 3. aprill 2014,
2007/46/EÜ (tüübikinnitusel lubatud kõrvalekalded)
MÄÄRUS (EL) 351/2012 sõidurajalt kõrvalekaldumise hoiatussüsteem
Mulaaž – Valgustus- ja valgussignalisatsiooniseadmed
Ülevaatus, millal tulla? Sõidukite tehnoülevaatus Tallinnas ja Peetris
Kategooria | Pärast esmaregistreerimist | Kasutatud alla 10 a | Kasutatud üle 10 a | Vanasõiduk |
---|---|---|---|---|
M1, L3e, L4e, L5e, L7e | 48 kuu möödumisel | 24 kuu möödumisel viimasest ülevaatusest | 12 kuu möödumisel viimasest ülevaatusest | 48 kuu möödumisel vanasõidukiks tunnustamisest või viimasest ülevaatusest |
O1 | 48 kuu möödumisel | 24 kuu möödumisel viimasest ülevaatusest | ||
N1 | 24 kuu möödumisel | 12 kuu möödumisel viimasest ülevaatusest | ||
N2, N3, O2, O3, O4 | 12 kuu möödumisel | 12 kuu möödumisel viimasest ülevaatusest | ||
M2, M3 | 12 kuu möödumisel | 12 kuu möödumisel viimasest ülevaatusest | 6 kuu möödumisel viimasest ülevaatusest |
Infoks
- Kui sõiduk esitatakse korralisele ülevaatusele 2 kuu jooksul enne või pärast määratud ülevaatuse aega, loetakse see korralisele ülevaatusele esitatuks määratud ajal. Järgmise korralise ülevaatuse aeg arvatakse määratud ajast alates.
- Erakorralisele ülevaatusele suunamine muudab kehtetuks sõidukile määratud korralise ülevaatuse kehtivusaja. Pärast erakorralise ülevaatuse läbimist määratakse uus korralise ülevaatuse aeg.
- Eriliigilisele ülevaatusele peab sõiduki esitama enne sõiduki eriliigilise sõidukina kasutuselevõttu. Kui M1 või N1 kategooria sõiduki eriliigilise ülevaatuse aeg saabub varem kui enne eriliigilise ülevaatuse teostamist määratud korralise ülevaatuse aeg, siis on korralise ülevaatuse aeg sama kui eriliigilise ülevaatuse aeg.
- Loe siit lähemalt, kuidas toimub auto ülevaatus.
Veoautole ja haagisele väljastatav Rahvusvaheline tunnistus. Tõend tehnoülevaatuse kehtivuse kohta, mida nõutakse teatud riikides.
Ülevaatuse rahvusvaheline tunnistus on ülevaatuse kehtivust tõendav dokument, mida väljastatakse rahvusvahelises liikluses osalevale N2, N3, M2, M3, O3 ja O4 kategooria sõidukile täismassiga üle 3500 kg ning mida tunnustatakse ja nõutakse 13. novembri 1997. a Viinis koostatud „Ratassõidukite korralistele tehnoülevaatustele ühtsete nõuete kehtestamise ja selliste ülevaatuste vastastikuse tunnustamise kokkuleppega” ühinenud riikides, milleks on Albaania, Bulgaaria, Holland, Moldova, Rumeenia, Soome, Ukraina, Ungari, Valgevene ja Venemaa.
Enne ülevaatust kontrollige palun, kas sõidukis on olemas:
- tulekustuti
- ohukolmnurk ja rehvivahetuseks teel ettenähtud tõkiskingad
- kas kõik tuled põlevad , kas rehvid pole kulunud liiga siledaks, kas akna- ja tulede pesurid tomivad
Ülevaatuseks peab esitama järgmised dokumendid:
- sõiduki registreerimistunnistuse
- isikut tõendav dokument
Lisaks eelnevale vastavalt ülevaatus liigile:
- korduv ülevaatus – eelmise ülevaatuse kontrollkaart
- erakorraline ülevaatus – teel liikleva sõiduki tehnoseisundi kontrollimise akt
- vanasõiduki ülevaatus – vanasõidukiks tunnustamise akt
- takso ülevaatus – taksomeetri kohandamistunnistus
- ohtlike veoste paak- või paakkonteinersõiduki, autokraana ja alates 2005. aasta 1. jaanuarist 7-tonnise ja suurema tõstevõimega hüdrotõstukiga või 10-meetrise ja suurema tõstekõrgusega korvtõstukiga varustatud sõiduki ülevaatuseks kontrollasutuse poolt väljastatud tehnilise kontrolli protokoll. Kui ohtlike veoste paak- või paakkonteinersõidukit kasutatakse rahvusvahelisel veol, tuleb lisaks esitada kontrollasutuse poolt väljastatud veoanuma ADR vastavuse tunnistus
- CEMT-sõiduki ülevaatusel valmistaja või tema Eestis volitatud esindaja poolt väljastatud vormikohased tunnistused selle kohta, et veoauto ehitus vastab müra ning heitgaaside osas erinõuetele ning veoauto ja tema haagis vastavad kõrgendatud ohutusnõuetele
Õigesti hooldatud ja töökorras sõiduk, mis vastab kõigile ohutusnõuetele, võib liiklusõnnetusse sattuda väiksema tõenäosusega. Tehnoülevaatuse käigus ei tehta üksnes kindlaks, et teie sõiduk on töökorras, vaid see on oluline ka keskkonnaga seotud põhjustel ning õiglase konkurentsi tagamiseks transpordisektoris. Kontrollitakse, et sõidukid oleksid kogu ELis maanteesõiduks kõlblikud ja vastaksid samadele ohutusnõuetele, kui nende esmakordsel registreerimisel. ELi õigusaktide alusel võib mis tahes ELi liikmesriigi maanteedel teostada kommertssõidukite etteteatamata kontrolle, olenemata sellest, kas sõiduk on ELis registreeritud või mitte. Kõnealused kontrollid hõlmavad pidureid, heitkoguseid ja sõiduki üldseisundit. Sõidukijuhtidel võidakse samuti paluda esitada viimased ülevaatusaruanded või tõendusmaterjal selle kohta, et sõiduk on läbinud kohustusliku tehnoülevaatuse.
ELi projektid kontrollide täiustamiseks
Uuringu AUTOFORE raames uuriti võimalusi, kuidas uuendada praegusi tehnoülevaatust käsitlevaid ELi õigusakte, et võtta arvesse arengut sõiduki-, diagnostika- ja sidetehnoloogia valdkondades.
Projekti IDELSY raames töötati välja katsemenetlused keeruliste elektrooniliste ohutussüsteemide jaoks uutes tehnoülevaatust läbivates sõidukites.
Euroopa Komisjon – Liiklusohutus – Sõidukid